De derde week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ellen Bastiaansen - WaarBenJij.nu De derde week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ellen Bastiaansen - WaarBenJij.nu

De derde week

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

26 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Daar zijn we weer! Alweer een week voorbij, dus tijd voor een nieuwe resumé!

Vorige week vrijdag gingen we dus een weekendje weg naar Hermanus. Na een rit van 120 km (door mij gereden, zonder kleerscheuren of auto-ongelukken) kwamen we aan in Hermanus en installeerden we ons in ons huisje. We hadden allemaal 4-persoonshuisjes. Een stukje Zuid-Afrika was omgetoverd tot Grieks dorp, bezet door een invasie, lees 50, Nederlanders. We waren rond 17u in Hermanus, maar we gingen pas eten om 19u. Dat betekende dus dat we maar vast aan onze wijn moesten beginnen. Toen we gingen braaien (bbq’en) was iedereen dus al flink aangeschoten. We leerden een groep Nederlanders kennen waarvan ik 1 meisje al had ontmoet bij de Afrikaanse ambassade in Den Haag. Het klikte goed tussen ons en hadden de grootste lol! Na de braai gingen we, met bijna de hele groep, op stap. Ik stond te dansen en toen kwam er opeens een negroïde man achter bij staan. Ik wist niet hoe snel ik weg moest komen. Daarna liep hij op Juliette af en ging rond haar dansen. Toen werd ze geplet tussen twee negroïde mannen (oreo-koekje!) Haha! Ben ik blij dat ik weg was gelopen!

Zaterdagochtend gingen Renske, Jolien, Juliette en ik naar de markt. Er waren verschillende marktjes (farmers en country) dus zo konden we onze ochtend wel vol maken. In de middag gingen we met een boot de Indische Oceaan op om baleinwalvissen te spotten. In het begin waren ze nog ver weg en ik zag er geen een, terwijl de hele boot stond te fotograferen. Gelukkig konden we nog dichterbij de walvissen komen en het was echt ge-wel-dig! Ze zwommen een paar meter van de boot af en zelfs onder de boot door! We zagen een walvis met een witte kin. Die bleek zeldzaam te zijn! Na een twee uur durende boottocht en een paar kotsende mensen stonden we weer aan wal.
’s Avonds gingen we weer gezamenlijk eten en daarna hingen we nog wat rond op het terrein.

Op zondag gingen we op een terrasje zitten in een soort grot. Het restaurantje was tegen een rots aangebouwd en beschut, waardoor het leek alsof je in de berg zat. We moesten wachten op iemand die met ons mee terug zou rijden naar Kaapstad. Hij was die ochtend mee gaan duiken met haaien. We konden hem maar niet vinden en hij nam zijn telefoon niet op. Na wat heen en weer gebel met de organisatie bleek hij al in Kaapstad te zitten! Aaargh! Ook wij gingen dus terug op weg naar Kaapstad. We namen de kustroute, waarbij we langs de zee reden. Het was zo mooi!

Maandag gingen we de laptop testen in het ziekenhuis. We gingen er heen met de auto, omdat je hier niet met een laptop over straat kunt lopen. Toen we naar huis wilden gaan startte de auto niet. Verschillende mensen kwamen ons helpen, maar zelfs de accustarter wilde niet helpen. Op een gegeven moment zat er een gesluierde, Indische vrouw achter het stuur van onze auto en wij renden samen met twee andere mannen door de parkeergarage om de auto te laten starten. Ook dit mocht niet baten. We belden de garage die na een uur arriveerde. Gelukkig scheen de zon, dus het wachten was geen verschrikkelijke activiteit. De choke van de auto bleek uit te staan, waardoor de auto niet startte. Hij deed het dus gewoon, maar wij als leken wisten niet hoe er mee om te gaan! Weer iets geleerd dus.
’s Avonds gingen Juliette en ik salsa-les volgen. Super leuk en flink met onze Afrikaanse kont geschud!

Dinsdag haalden Juliette en ik de andere 8 laptops op. Daar reden we door Kaapstad, in onze rammelbak met 8 laptops achterin. Gelukkig kregen we geen autopech, anders werden we beroofd van de laptops, denk ik! Op het ziekenhuis gingen we nog wat inschrijflijsten uitdelen voor de verpleegkundigen. Toen we buiten liepen stond er een wagen van geldtransport voor het ziekenhuis. Er liep een man ons tegemoet met een meter lang machinegeweer. Je kunt je niet voorstellen dat ze dat in Nederland ook bij zich hebben als de waardetransport komt!
’s Avonds heb ik mijn eerste echte Afrikaanse maaltijd op, bobotie! Dit is een soort gehaktschotel. Ook gingen we uit bij Forex. Dit is een soort studentententje waar de Amerikaanse studenten hun programma bij hebben draaien.

Op woensdag was het Heritage Day, dus was het hele land vrij. (Officieel is het Erfenisdag, maar de Afrikanen hebben het omgetoverd tot Braaidag). Wij besloten naar V&A Waterfront te gaan om daar naar muziek te gaan luisteren. Ook gingen we naar het Springbok Museum. Dit is een museum over het rugbyteam van Zuid-Afrika, de Springboks. Toen we binnenkwamen stonden daar de spelers van het tweede team van Zuid-Afrika! Als echte fans moesten wij natuurlijk met hun op de foto! In ons huis was de braai gestart en nu was er een invasie Amerikanen op Kaaps grondgebied. Er was ongeveer 30 man op de braai, waarvan er maar 7 Europeaan waren. Wat een kippenhok was het met die Amerikanen!

Donderdag gingen we weer naar het ziekenhuis om weer verpleegkundigen te zoeken. Ook gingen we onze laptops klaargemaakt voor de scholing. ’s Avonds gingen we naar de Bierpong in Forex. Corné, Evan en ik verloren in de halve finale!
Ook op vrijdag gingen we naar het ziekenhuis en deden we rustig aan in huis. Er bleek wel een muis te zitten (ieeeeh!!), dus ging ik regelen dat de huisbaas vergif ging zetten.

Nog wat leuke feitjes over Zuid-Afrika:
- Het is hier normaal op om de snelweg te fietsen. Althans op de vluchtstrook.
- Mensen steken gewoon over op de snelweg of klimmen over de vangrail tussen twee wegen in.
- Je hebt hier de meest onzinnige beroepen. Zo zit er iemand in de supermarkt die het fruit voor je afweegt en zijn er parkeerhulpen die je auto ‘bewaken’ en je helpen met inparkeren en uitrijden. Tassencontroleurs/beveiligers bij de uitgang van het ziekenhuis. Want voor hetzelfde geld smokkel je een baby mee!
- Prepaid stroom kopen. Ik zat op de wc en toen was de stroom op. Daar zat ik dan, in het donker. Je moet dan naar de supermarkt en krijg je een bonnetje mee. Deze moet je invullen op een kastje in huis en dan heb je weer stroom voor een tijdje.

Dit weekend gaan we nog wat leuke dingen doen (waarvan volgende week verslag) en maandag beginnen we echt met lesgeven in het ziekenhuis. Hopelijk vallen alle puzzelstukjes in elkaar, want ze zijn hier niet zo snel! De module waar we maandag mee willen starten, schijnt nog niet eens goed te zijn en het programma blijkt niet te werken. Fijn!! Maar goed, als dat het ergste is dan teken ik ervoor!

Tot volgende week en de groeten vanuit Cape Town!

X Ellen

• 26 September 2014 - 19:05

Corne:

Hey lieverd wat gaat de tijd toch vlu. En nu in dit derde verslag heb je weer super mooie ervaringen opgedaan. Super dat je zoveel plezier hebt daar en ons daar veel informatie van geeft. Gr xxxjes en tot het volgend verslag gr xxjes

• 26 September 2014 - 19:13

Anja:

he Ellen. Alweer een leuk verslag. Ik geloof dat jullie het daar wel naar je zin hebben... Leuk om te lezen. Je hebt een geinige schrijfstijl. Groetjes Anja

• 26 September 2014 - 19:26

Marleen:

Hee Ellen, het is weer indrukwekkend jou verhaal! Je maakt wat mee daar!
    Knap dat je zo ver rijdt daar!
    Succes weer komende week. Dikke kus van Siem en Maike!
    Liefs van ons...

• 26 September 2014 - 19:42

Jose:

Hoi Ellen,

Ja al weer 3 weken in Kaapstad en zo te lezen onderneem je alleen maar leuke dingen , fijn dat je het goed naar je zin hebt
    Zo te lezen maak je ook spannende dingen mee, maar ja je bent nu ook niet in ons klein dorpje toch!!!!
    Maak nog veel plezier en veel succes voor de komende tijd.
    Ik zie weer uit naar het volgende verslag ,gezellig om te lezen. DOEI DOEI !!!!

Groetjes van Frans en Jose

• 26 September 2014 - 19:51

Feike:

Hoi Ellen,

Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En wat maak je veel mee. Gaaf hoor. Geniet ervan. Voor dat je het weet moet je weer terug.

Liefs, Feike

• 26 September 2014 - 22:10

Rianne:

Wat een belevenis! Ben weer benieuwd naar je volgend verhaal. Succes deze week!

• 28 September 2014 - 22:42

Astrid:

Hoihoi,
    Geniet van een Geweldige tijd in een Geweldige stad( tafelberg op je lijstje?) zeker doen,en ook de botanische tuin:-)

Udenhoutse groetjes van Ad,Astrid en Jannick

• 29 September 2014 - 10:12

Marleen Kusters:

Nice!! Ik zag ook al leuke foto's van Facebook van cage diving, dus ben erg benieuwd naar de volgende verhalen :) Succes vandaag met de eerste dag lesgeven (als het kan starten met die pc's en programma dan...) Groetjes, Marleen.

• 29 September 2014 - 17:07

Marion:

Hoi Ellen,

Leuk je te volgen en te lezen dat je het goed naar je zin hebt.
    Geniet er van. Ik ben nog niet bij je moesje geweest maar haar binnenkort zeker bellen.

Groetjes,
    Marion